Joonas Jokiranta & Marja Patrikainen: Ajopuu on River Coma

25.11.-11.12.2022
Avajaiset 24.11. 18-21
Yö Galleria

Joonas Jokirannan ja Marja Patrikaisen yhteinen näyttely ”Ajopuu on River Coma” yhdistää kahden taiteilijan maailmat. Kokonaisuus tuo yhteen Joonas Jokirannan maalaukset, Patrikaisen maalausreliefit ja veistokset sekä Jokirannan videoteoksen ”Joutsenet” jonka ääniraidalla Jokiranta antaa näytteen shamanistisiin sävyihin ja syvyyteen yltävästä laulu- ja perkussiomusiikistaan elektronisin maustein.

Näyttelyn nimessä esiintyvä ajopuu perustuu Joonas Jokirannan muistikuvaan lapsena järvestä ylös nostetusta ajopuusta. ”Kuljetin sitä vanhempien luota Satakunnasta varastosta Helsinkiin ja unohdin sen junan hattuhyllylle. En yrityksistäni huolimatta tavoittanut enää ajopuuta löytötavaroistakaan. Se oli jatkanut matkaansa.”, kertoo Jokiranta. Patrikaisen kodin ohi puolestaan virtaa Koomanoja.

Jokirannan maalaukset ovat pääasiassa irtokankaille maalattuja akryyliteoksia. Maalauksissa on tiettyä työväenluokkaista "köyhälistörunoutta", tavallisten hetkien ja näkymien korottamista - arjen mystiikkaa. Kerjäläinen, vanha nainen ja pizzansyöjät ovat hahmoja jotka ovat kasvaneet kiinni elämänsä maisemaan. Videoteoksen merellä uiskentelevissa joutsenissa on kyse luonnontapahtumasta, joka on pelkistynyt olennaiseen satujen ja tarinoiden monista metaforisista merkityksistä. Metafyysisen nihilismin eli todellisuuden olemassaolon kyseenalaistamisen rajalla Jokiranta luotaa näin omaa osaansa olevaisena, etsien ihmisyyttä maalauksista, videoista ja esityksistä koostuvan taiteellisen tekemisensä keinoin.

Marja Patrikaisen Yö Galleriassa esillä olevat teokset ovat laajennettuja maalauksia, jotka tuntuvat pyrkivän kaksiulotteisesta maailmasta ulos kolmiulotteiseen todellisuuteen. Materialisoituessaan veistosmaisina tai reliefinomaisina galleriatilan seinälle, ne ottavat kontaktia katsojaan kuin hämärän rajamailta, kollektiivisen alitajunnan mytopoetiikasta peräisin olevat kohti kurkottavat hahmot. Niiden lähtökohta on Patrikaisen unissa, joissa hän on nähnyt hahmot ensimmäisen kerran näkyvässä muodossaan.

Teoksen The Queen of River Coma lähtökohtana on henki, joka asuu Patrikaisen kodin ohi kulkevassa Koomanojassa, jonka piennar on hänen mietiskelypaikkansa. Vuodenkierto näkyy ojassa, jonka talvikäyttö on vähäistä ja aliarvostettua. "Koomanojan kuningattaren läheisyys sulkee syliinsä, riippumaton ollessa kuin pesän joka keinuu ja rauhoittaa, pysäyttää ja kietoo syleilyyn", kertoo Patrikainen.

"Teokseni Lydia kuvaa ikääntynyttä naista, joka asuu minussa. Hän on ulkoisesti kaikkien elettyjen vuosiensa tunnusmerkit ja uurteet, muttei avaa silmiään koska on jo väsynyt" , kertoo Patrikainen toisesta teoksestaan. Reliefimäiset teokset syntyvät "saaduista, dyykatyista. löydetyistä materiaaleista tai kirpputorihankinnoista". Ne kehkeytyvät maaliin upotettua kangasta siirtelemällä. Joskus teosten ilmestymiseen vaaditaan kääntelyä, heittelyä tai paiskomista. Samoin syntyvät värikerrokset. Kaksi- ja kolmiulotteisen maailman välipinnoilla leikkiminen yhdistää maalauksen veistotaiteeseen ja ravistelee unen ja todellisen rajapintaa.

- Anna Yaarkilli